Lakierowanie należy do najczęściej wybieranych technik uszlachetnień ta czynność pozwala zwiększyć wytrzymałość i odporność powierzchni na czynniki chemiczne lub uszkodzenia mechaniczne. Dodatkowo zabezpiecza farbę przed ścieraniem się, zwiększa sztywność i grubość. 

 

Polega na nakładaniu na całą powieszchnie lub jej część, ciekłej substancji o odpowiedniej lepkości. 

 

Supstancja może składać się z: 

Lakier nie zawiera barwników ani wypełniaczy. 

 

Lakierowanie całościowe i wybiurcze: 

Jednym z rodzajów jest lakierowanie całościowe. Pokrycie całego arkusza zwiększa jego sztywność i trwałość. Pewną pułapką jest to, że wydruk może stać się wtedy bardziej podatny na złamania. Technika ta często jest wybierana w miejsce foliowania, którego nie da się wykonać na papierze niepowlekanym oraz o niskiej gramaturze. 

 

Typ wybiórczy pozwala uwypuklić i podkreślić wybrany fragment projektu. Często wykorzystuje się go do wyeksponowania firmowego logo, znaku graficznego, hasła reklamowego czy ważnego zdjęcia. Przy lakierowaniu wybiórczym należy wykonać specjalną maskę. Można wykorzystać dodatkowy kolor na elementy przeznaczone do zaakcentowania. Trzeba jednak pamiętać, żeby miał on włączony wariant „overprint” i nie czyścił tła znajdującego się pod nim. 

 

Druga metoda obejmuje stworzenie oddzielnego pliku z detalami przeznaczonymi do wyróżnienia. W tym przypadku trzeba zachować wymiary do druku oraz prawidłowe miejsca na projekcie. Bardzo ważne jest to, że masek się nie rastruje. 

 

 

Najważniejsze cechy lakierowania: 

 

W poligrafii najczęściej wykorzystuje się typy lakierów tj.: 

 

Największą popularnością cieszy się lakierowanie UV. Technika ta pozwala uzyskać wysoki połysk. Pokryte w ten sposób podłoże staje się odporne na żółknięcie, a arkusze ułożone w stosy się nie sklejają. Lakiery UV można nakładać na sucho lub mokro na wiele różnych podłoży. Dużym plusem jest także ich bardzo szybkie utrwalanie się na druku. Powierzchnia jest odporna na środki chemiczne, wilgoć i ścieranie. 

 

Ten typ uszlachetniania druku bardzo często wykorzystuje się podczas produkcji materiałów marketingowych. Wielu Klientów zamawia lakierowanie firmowych katalogów i broszur, kalendarzy, ulotek oraz okładek. Kolejnym popularnym zastosowaniem jest produkcja różnego typu opakowań.