Lakierowanie należy do najczęściej wybieranych technik uszlachetnień ta czynność pozwala zwiększyć wytrzymałość i odporność powierzchni na czynniki chemiczne lub uszkodzenia mechaniczne. Dodatkowo zabezpiecza farbę przed ścieraniem się, zwiększa sztywność i grubość.
Polega na nakładaniu na całą powieszchnie lub jej część, ciekłej substancji o odpowiedniej lepkości.
Supstancja może składać się z:
Olejów schnących
Naturalnych I syntetycznych żywic
Lakier nie zawiera barwników ani wypełniaczy.
Lakierowanie całościowe i wybiurcze:
Jednym z rodzajów jest lakierowanie całościowe. Pokrycie całego arkusza zwiększa jego sztywność i trwałość. Pewną pułapką jest to, że wydruk może stać się wtedy bardziej podatny na złamania. Technika ta często jest wybierana w miejsce foliowania, którego nie da się wykonać na papierze niepowlekanym oraz o niskiej gramaturze.
Typ wybiórczy pozwala uwypuklić i podkreślić wybrany fragment projektu. Często wykorzystuje się go do wyeksponowania firmowego logo, znaku graficznego, hasła reklamowego czy ważnego zdjęcia. Przy lakierowaniu wybiórczym należy wykonać specjalną maskę. Można wykorzystać dodatkowy kolor na elementy przeznaczone do zaakcentowania. Trzeba jednak pamiętać, żeby miał on włączony wariant „overprint” i nie czyścił tła znajdującego się pod nim.
Druga metoda obejmuje stworzenie oddzielnego pliku z detalami przeznaczonymi do wyróżnienia. W tym przypadku trzeba zachować wymiary do druku oraz prawidłowe miejsca na projekcie. Bardzo ważne jest to, że masek się nie rastruje.
Najważniejsze cechy lakierowania:
zmiana farby drukarskiej – można uzyskać efekt połysku (w tym metalizowanego) lub zmatowienia,
zabezpieczona powierzchnia – dzięki dodatkowej warstwie farba drukarska nie ściera się,
poprawiona estetyka projektu – obserwator ma wrażenie, że wydruki zostały wykonane na profesjonalnym papierze fotograficznym,
usztywnienie powierzchnii – lakierowanie pozwala użyć na okładki papieru o niskiej gramaturze, a jednocześnie uzyskać wysokiej jakości efekt.
W poligrafii najczęściej wykorzystuje się typy lakierów tj.:
lakiery UV – składają się ze spoiw oraz fotoinicjatorów, które odpowiadają za zainicjowanie procesu polireakcji. Dodatkowo w formułach stosuje się stabilizatory, zmiękczacze i środki powierzchniowo czynne. Substancje nakłada się na wydruk, a następnie poddaje arkusze działaniu promienników UV, które suszą powierzchnię,
lakiery dyspersyjne – w recepturze znajduje się woda, polimery, woski i środki pomocnicze, które odpowiadają za elastyczność powłoki powstającej na wydruku. Schną one, wsiąkając w podłoże,
lakiery olejowe – znajdują się w nich mieszanki twardych i miękkich żywic, oleje, woski oraz specjalne środki wspomagające proces suszenia. Utleniają się na nałożonej powierzchni.
Największą popularnością cieszy się lakierowanie UV. Technika ta pozwala uzyskać wysoki połysk. Pokryte w ten sposób podłoże staje się odporne na żółknięcie, a arkusze ułożone w stosy się nie sklejają. Lakiery UV można nakładać na sucho lub mokro na wiele różnych podłoży. Dużym plusem jest także ich bardzo szybkie utrwalanie się na druku. Powierzchnia jest odporna na środki chemiczne, wilgoć i ścieranie.
Ten typ uszlachetniania druku bardzo często wykorzystuje się podczas produkcji materiałów marketingowych. Wielu Klientów zamawia lakierowanie firmowych katalogów i broszur, kalendarzy, ulotek oraz okładek. Kolejnym popularnym zastosowaniem jest produkcja różnego typu opakowań.